Career, Health, Student life

De Zorgkundigen: Limburg vs West-Vlaanderen

Omwille van omstandigheden, ongeveer 7 jaar geleden besloot ik om mijn verpleegopleiding stop te zetten om te gaan werken als zorgkundige in het Heilig-hartziekenhuis in Roeselare (nu AZ Delta).  Ik had enkel maar ziekenhuiservaringen opgedaan tijdens mijn stages en met beperkte Nederlandse woordenschat was het voor mij even schrikken.  Ik kwam terecht op G4, een jong en dynamische equipe.

Ik werkte fulltime.  Ik had niks anders geweten.  We zijn met 2 zorgkundigen in mijn afdeling maar dit was voor ons niet raar omdat, er per afdeling vaak 2 zorgkundigen in de team zitten.

Ik voelde mij goed tussen de verpleegkundigen van G4 (waar de meeste A1s zijn).  Ze gaven me de kans om te groeien.  Ik werd niet als ‘zorgkundige’ beschouwd die minderwaardig is dan hen.  Ze gaven mij tijd en geduld om alles aan mij te tonen met de nodige uitleg erbij zodanig dat ik wist hoe ik mensen op een objectieve manier moet observeren.  Op die manier heb ik een bijdrage met betrekking tot het welzijn van de patiënten die ik verzorg heb en niet enkel het ‘was en plas’ gedeelte doe.

Ik leerde elke dag meer en meer tot op een gegeven moment dat ik wist dat ik verder wil studeren.  Van kleinsaf wou ik al verpleegkundige worden maar dat kans kreeg ik niet.  Te slim was ik niet volgens mijn pa.  Maar door mijn werkgever en samen met de overheidsdienst van België kon ik deelnemen aan Project600.  Een project waar mensen in de sociale sector die aan de voorwaarden voldoen, de kans hebben om een diploma tot verpleegkundige te behalen met behoud van hen loon.

Vorige jaar, zijn heel mijn gezin en ik, ongeveer 200 km naar de verre Limburg verhuisd zodat ik verder kan studeren.  Ik heb 2 stages gedaan in het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL) en daar zie je nergens een zorgkundige lopen in het ziekenhuis.  Er is alleen maar plaats voor verpleegkundigen.  De hoofdverpleegkundige van een geriatrische afdeling in ZOL was verbaast toen ik zei dat ik als zorgkundige werk in het ziekenhuis in West-Vlaanderen.  Hij zei dat het ziekenhuis heeft besloten om enkel maar verpleegkundigen aan te nemen omdat er elk jaar te veel verpleegkundigen afstuderen.

Dit schooljaar heb ik ook nog 2 andere stages gedaan in het rusthuis.  Daar zijn de verpleegkundigen wel in de minderheid.

Het triestigste deel van dit verhaal is dat, zorgkundigen (vaak jonge mensen die pas afgestudeerd zijn) in rusthuizen krijgen geen fulltime contract.  Vaak werken ze maar parttime.  Ze moeten hen leven nog opbouwen maar met de wisselende uren dat ze hebben, is het bijna onmogelijk om een tweede job te vinden.  Ze willen vaak meer uren werken maar ze krijgen die niet.  Volgens Ulrika, een zorgkundige waarmee ik gebabbeld heb, is het goedkoper voor de instelling om 2 parttime zorgkundigen aan te werven dan 1 fulltime zorgkundige.

Limburgers zijn wereld burgers zeggen ze.  Maar het wordt tijd dat de Limburgers, de toekomst van de zorgkundigen in Limburg ook goed moeten bekijken!  Ze komen naar het werk met veel passie voor de mensen die ze moeten verzorgen.  Ze klagen niet te snel van dat heffen en sleuren of als hun rug pijn doen want vaak sta 1 zorgkundige voor 15 bewoners om ‘s morgens te verzorgen en uit hen bed te halen met een glimlach op hun gezicht.  Ze geven liefde en veel geduld aan hun bewoners.  Dit is hen passie, een job waar hun hart gevuld zijn met voldoening.  Daarom vind ik dat ze ook de kans moeten hebben om meer dan parttime te werken.  Want op het einde van de dag komen ze thuis met hun gezin en vaak hebben ze kinderen die ze ook een goede toekomst willen geven.

Leave a Reply

